Studia Jednolite Magisterskie

PSYCHOLOGIA

5-letnie studia stacjonarne, prowadzące do tytułu zawodowego magistra

Absolwent psychologii dysponuje rzetelnym przygotowaniem o charakterze interdyscyplinarnym zorientowanym na konkretną specjalność psychologiczną: psychologię kliniczną, edukacyjno-wychowawczą, pracy, organizacji i zarządzania oraz psychoseksuologię.  Posiada umiejętności prowadzenia badań, dostrzegania oraz samodzielnego rozwiązywania problemów teoretycznych i praktycznych z zakresu wybranej specjalności. Jest także przygotowany do podjęcia studiów trzeciego stopnia (doktoranckich).

Absolwent ma wiedzę, umiejętności i kompetencje niezbędne do podejmowania aktywności w różnych obszarach działań psychologicznych oraz do pracy w różnych placówkach zgodnie z wybraną specjalnością. W efekcie absolwent jest przygotowany teoretycznie i praktycznie do samodzielnego i zespołowego prowadzenia działań badawczych, diagnostycznych i do udzielania pomocy psychologicznej w rozwiązywaniu problemów pojawiających się w różnych obszarach życia jednostki i grup społecznych. W zależności od ukończonej specjalności student zna podstawy teoretyczne wybranej dziedziny psychologii stosowanej, potrafi krytycznie odnieść się do badań klasycznych i współczesnych oraz ma podstawowe umiejętności diagnostyczne, a także umiejętności pomagania w wybranym przez siebie obszarze wiedzy stosowanej.

Absolwent ponadto przejawia odpowiedzialność etyczną związaną z wykonywaniem zawodu zaufania społecznego. Jednolite studia magisterskie z psychologii umożliwiają przygotowanie absolwentów do rozumienia złożoności świata i ludzi, spełniania oczekiwań różnej kategorii pacjentów/klientów/pracodawców oraz podejmowania działań pomocowych w różnych obszarach praktyki społecznej. Studia psychologiczne podnoszą szanse absolwentów na zatrudnienie na stanowiskach pracy, które nie wiążą się wyłącznie i ściśle z funkcją zawodową psychologa, ale wymagają pewnych umiejętności, uzyskanych w wyniku studiów na  kierunku psychologia. Absolwenci uzyskują kompetencje zawodowe takie jak: analiza i synteza informacji, interpretacja danych i wyciąganie wniosków, stawianie hipotez i opracowanie planu ich weryfikacji, oszacowanie wiarygodności informacji, które mogą się okazać przydatne w różnych obszarach aktywności o działalności zawodowej. Student rozwija też w trakcie studiów kompetencje miękkie, takie jak kreatywność, komunikatywność, empatia, zarządzanie czasem, umiejętność pracy w zespole pożądane obecnie na rynku pracy. Studia na kierunku psychologia wyznaczają kurs dalszego doskonalenia zawodowego i zdobywania kolejnych, poszerzonych kwalifikacji i profesjonalnych uprawnień.

Studia psychologiczne dostarczają szereg ważnych umiejętności praktycznych. Ich specyfika jest uzależniona od wybranej specjalności. Sprzyjają także osobistemu rozwojowi i refleksji, kształtują osobowość, równowagę psychiczną, rozwijają kompetencje życiowe takie jak odporność, radzenie sobie ze stresem, rozwiązywanie konfliktów, budowanie sieci wsparcia, negocjowanie.


Specjalności na kierunku PSYCHOLOGIA:

PSYCHOLOGIA KLINICZNA

Absolwenci specjalności psychologia kliniczna zdobywają szeroką wiedzę na temat dezadaptacyjnego funkcjonowania człowieka  oraz problemów osób cierpiących z powodu zaburzeń będących przedmiotem zainteresowania psychopatologii. Ponadto absolwenci są wyposażeni w wiedzę z zakresu kierunków pomocy psychologicznej, a także profilaktyki, diagnostyki i terapii zaburzeń zdrowia. Specjalność ta przygotowuje studentów do uczestnictwa w działaniach pomocowych oraz podejmowania działalności terapeutycznej. Rozwija umiejętności nawiązywania kontaktu i budowania więzi, a także prowadzenia rozmowy, obserwacji oraz eksperymentowania.

Absolwenci potrafią analizować i interpretować zachowania problemowe zarówno grup, jak i jednostek oraz stosować wiedzę z tego zakresu do tworzenia optymalnych warunków funkcjonowania ludzi. Odznaczają się wrażliwością społeczną, empatią i tolerancją.

Specjalność ta przygotowuje do pracy w poradniach zdrowia psychicznego, poradniach psychologiczno-pedagogicznych, oddziałach psychiatrycznych i pozapsychiatrycznych, np. onkologicznych oraz działalności w sektorze prywatnym między innymi  do prowadzenia działalności szkoleniowej i profilaktycznej. Dodatkowo absolwent jest przygotowany do podjęcia pracy w instytucjach takich, jak np.: policja, wojskowość, sądownictwo, więziennictwo, praca socjalna, czy oświata.

Podjęcie pracy w placówkach służby zdrowia lub w oświacie wymaga uzyskania dodatkowych, branżowych kwalifikacji.

PSYCHOLOGIA EDUKACYJNA I WYCHOWAWCZA

Specjalność psychologia edukacyjna i wychowawcza ma na celu dostarczenie wiedzy z zakresu diagnostyki psychologicznej, psychologii rozwojowej, psychologii uczenia się i nauczania, a także metodyki wychowania. Absolwenci w toku kształcenia zdobywają lub poszerzają wiedzę na temat adolescencji, wybranych teoretycznych modeli zaburzeń i specyficznych problemów związanych z zaburzeniami okresu rozwojowego.  Poza tym  rozwijają umiejętności związane z rozpoznawaniem, klasyfikowaniem oraz rozwiązywaniem sytuacji trudnych i kryzysowych.

Absolwenci tej specjalności posługują się w sposób adekwatny metodami pomocy psychologicznej ukierunkowanej na rozwój jednostki, a także metodami oddziaływania wychowawczego. Doceniają potrzebę zrozumienia świata przeżyć ucznia przejawiającego trudności w uczeniu się oraz świata doznań osób z nim współdziałających – innych uczestników procesu edukacji (kolegów, nauczycieli, rodziców itd.). Wykazują prospołeczną postawę wobec osób o różnych problemach w obszarach wsparcia i pomocy psychologicznej oraz potrafią wykorzystać swoje umiejętności w aktywizowaniu osób marginalizowanych społecznie

Ukończenie tej specjalności przygotowuje do podjęcia pracy psychologa szkolnego, psychologa w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, psychologa rodziny, doradcy zawodowego oraz mediatora rodzinnego. Pozwala na uzyskanie kwalifikacji pedagogicznych niezbędnych do rozpoczęcia pracy w placówkach oświatowych, po spełnieniu wymogów Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r.  w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela, w tym 150 h praktyk realizowanych w placówkach oświatowych. 

***

Inkluzja edukacyjna dzieci/uczniów z niepełnosprawnościami i/lub o zróżnicowanych potrzebach jest aktualnie intensywnie upowszechniana w kontekście założeń Konwencji Praw Osób z Niepełnosprawnościami, ratyfikowanej przez Polskę w 2012 r. Proinkluzyjne działania i rozwiązania w przestrzeni systemu edukacji otwierają nowe możliwości zatrudnienia wielu zróżnicowanych specjalnościowo profesjonalistów, którzy współpracując ze sobą będą angażować się w proces ich wspierania czy terapii na terenie ogólnodostępnych szkół. W tym procesie niebagatelną rolę dedykowano psychologom, którzy już nie tylko w poradniach psychologiczno-pedagogicznych, ale przede wszystkim w szkołach ogólnodostępnych, włączających czy inkluzyjnych diagnozują i prowadzą terapię dzieci/uczniów dotkniętych różnymi formami zaburzeń, mającymi trudności w realizacji programu nauczania, relacjach społecznych czy integracji z pełnosprawnymi rówieśnikami itp. itd. Psycholog, we współpracy z nauczycielami i pedagogami, w tym pedagogiem specjalnym czy logopedą uczestniczy także w opracowaniu indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych dla uczniów z orzeczeniem/opinią o potrzebie kształcenia specjalnego bądź innych programów terapeutycznych, monitoruje ich realizację, proponuje nowe formy terapii czy pracy z dzieckiem/uczniem, jeśli dotąd stosowane okazały się nieskuteczne. Ponadto, jeśli to wskazane czy oczekiwane wspiera jego rodzinę. Tak więc upowszechnianie włączania do szkół ogólnodostępnych coraz większej liczby uczniów z niepełnosprawnościami tworzy duże zapotrzebowanie na zatrudnianie psychologów (specjalności – psychologia edukacyjna i wychowawcza), jako specjalistów wspierających ten wysoce dynamiczny proces.

PSYCHOLOGIA PRACY, ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA

Celem kształcenia na specjalności psychologia pracy, organizacji i zarządzania jest umożliwienie studentom zdobycie wiedzy i umiejętności o interdyscyplinarnym charakterze, nawiązującym między innymi do psychologii, ekonomii oraz zarządzania organizacjami.

Absolwenci tej specjalności zapoznają się z podstawowymi pojęciami i koncepcjami wyjaśniającymi zachowania ludzkie oraz funkcjonowanie grup w organizacji. Zdobywają wiedzę na temat wyznaczników aktywności pracowników oraz zarządzania zasobami ludzkimi na poziomie umożliwiającym swobodne funkcjonowanie w środowisku zawodowym.

Zostają także wyposażeni w podstawową wiedzę teoretyczną i praktyczną dotyczącą rozwoju zawodowego oraz kariery zawodowej. Potrafią przeprowadzić, opracować spotkanie rekrutacyjne i selekcyjne potencjalnego pracownika. Ponad to rozwijają zdolności budowania wysokiej jakości relacji interpersonalnych i współpracy w grupie.

Umiejętności, które zdobywają absolwenci w efekcie kształcenia, powinny umożliwić im świadomy odbiór i rozumienie mechanizmów służących usprawnianiu działań w organizacji w tym mających na celu ograniczenie zachowań destrukcyjnych i patologicznych. 

Absolwenci tej specjalności w szczególności przygotowani zostają do pracy w takich obszarach, jak rekrutacja kadr, zarządzanie, badania rynku, psychoedukacja i szkolenia, mediacje, wymiar sprawiedliwości oraz oświata.

Logo programu Widza Edukacja Rozwój Biało-czerwona flaga i napis Rzeczpospolita Polska Logo Euopejskiego Funduszu Społecznego
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Widza Edukacja Rozwój 2014-2020 "Nowoczesne nauczanie oraz praktyczna współpraca z przedsiębiorcami - program rozwoju Uniwersytetu Zielonogórskiego" POWR.03.05.0-00-00-Z014/18