Tematyka i obszary prac dyplomowych

 

Imię i nazwisko promotora Tematyka i obszary badawcze prac magisterskich
prof. dr hab. Lidia Cierpiałkowska Zaburzenia osobowości – patomechanizmy podtrzymujące zaburzenia tożsamości i relacje społeczne
Uzależnienie od alkoholu – regulacja emocjonalna a nasilenie głodu alkoholu; związki nasilenia głodu i przymierza terapeutycznego z przebiegiem leczeniaGłówne obszary tematyczne dla projeków badawczych realizowanych w pracach magisterskich:1. Zaburzenie osobowości i ścieżki kształtowania się różnych patomechanizmów utrzymywania się niektórych przejawów zaburzeń tożsamości oraz zaburzeń tworzenia i utrzymywania relacji społecznych. Związki zaburzeń tożsamości i relacji społecznych z patologicznymi cechami osobowości oraz wzorcem borderline wg ICD-11.2. Uzależnienie od alkoholu a nasilenie głodu alkoholu w kontekście różnych typów dysregulacji emocjonalnej oraz cech temperamentu. Znaczenie głodu alkoholu i przymierza terapeutycznego dla przebiegu i skuteczności terapii, mediująca rola dysregulacji emocjonalnej.3. Występuje możliwość, po uprzednim uzgodnieu, realizacji projektów z innej tematyki badawczej z obszaru psychopatologii i psychologii klinicznej. Kroki realizacji kolejnych etapów pracy magisterskiej i warnki zaliczenia w kolejnych semestrach seminarium magisterskiego:

Rok IV
Semestr I
 – wybór obszaru zainteresowań badawczych na podstawie literatury przedmiotu. Określnie głównego problemu badawczego i jego zakresu.
Zaliczenie
: opracowanie wg wskazań 2 artykułów naukowych (empirycznych) na temat wybranego obszaru zainteresowań badawczych oraz ich przedstawienie na seminarium. Krótka recenzja prezentowanych artukułów.

Semestr II – czytanie literatury na temat wybranego problemu badawczego ze wskazanego w semestrze pierwszym obszaru zainteresowań. Przygotowanie mapy pojęć i wyników badań z wybranego problemu badawczego.
Zaliczenie: opracowanie pisemne części wprowadzającej do założeń projektu badań własnych; opracowanie powinno zawierać zarówno przegląd koncepcji teoretycznych zagadnień, jak i prezentację najistotniejszych wyników badań w tym obszarze.

Rok V
Semestr III
 – konceptualizacja projektu badawczego od strony merytorycznej i metodologicznej. Sfromułowanie pytań i hipotez badawczych, operacjonalizacji zmiennych i wybór stosownych narzędzi badawczych, przygotowanie metod do badań.
Zaliczenie: opracowanie pisemne rozdziału pracy magisterskiej pt. Cel i opis projektu badawczego

Semestr IV – przeprowadzenie badań, opracowanie statystyczne i merytoryczne uzyskanych wyników badań. Końcowa redakcja całej pracy magisterskiej, bibliografii oraz zalączników.
Zaliczenie: napisanie całej pracy magisterskiej.

prof. dr hab. Liberska Hanna
  • Związki intymne – istota, rodzaje, poczucie dobrostanu i jego wyznaczniki;
  • Małżeństwo i rodzina – współczesnej formy i ich znaczenie dla wychowania dziecka;
  • Poczucie bezpieczeństwa rodziny w obliczu konfliktu zbrojnego i jego zmiany – badania porównawcze polsko-ukraińskie;
  • Koncepcje życia młodych ludzi i antycypowane zmiany kontekstu ekologicznego.
prof. dr hab. Zbigniew Izdebski
  • Ludzka seksualność, rozumiana jako sposób doświadczania i wyrażania siebie jako istoty płciowej;
  • Zdrowie seksualne, definiowane jako integracja biologicznych, emocjonalnych i społecznych aspektów życia seksualnego ważnych dla rozwoju osobowości, komunikacji i miłości;
  • Seksualność w cyklu życia człowieka, czynniki warunkujące prawidłowy rozwój seksualności w różnych fazach życia;
  • Orientacja i tożsamość seksualna;
  • Psychospołeczne funkcjonowanie osób żyjących z HIV/AIDS;
  • Przemoc seksualna wobec dzieci, młodzieży i dorosłych;
  • Uzależnienie od seksu, zaburzenia i dysfunkcje seksualne kobiet i mężczyzn (również w różnych jednostkach chorobowych);
  • Psychospołeczne seksualne funkcjonowania człowieka (komercja seksualna, handel ludźmi, nienormatywne formy zachowań seksualnych).
prof. dr hab. Beata Pastwa-Wojciechowska

Kliniczne, sądowo - penitencjarne i seksuologiczne aspekty wyjaśniania i anlizy zachowań człowieka

Jedno z pierwszych egzystencjalnych pytań człowieka dotyczyło tego, skąd wzięło się na świecie zło. Pytanie to towarzyszy ludzkości od początku jej istnienia i pojawia się m.in. w  kontekście doświadczenia różnych cierpień, czy też krzywd doznanych ze strony innych ludzi. Świat społeczny jest jednak bardziej skomplikowany niż podział na ludzi” porządnych” i „nieporządnych”. Podział taki jest zdecydowanie uproszczony albowiem pozwala dzielić ludzi na dobrych i złych czy uczciwych i nieuczciwych. Świat składa się przede wszystkim z ludzi, którzy stanowią specyficzną mieszankę bycia „porządnym” i „nieporządnym”. W ramach seminarium będą realizowane zagadnienia dotyczące normatywnych i nienormatywnych sposobów funkcjonowania człowieka, w szczególności w kontekście zachowań mieszczących się na wymiarach altruizm – popełnianie przestępstw oraz seksualność – relacje romantyczne. Studenci będą mogli opracowywać zagadnienia dotyczące m.in. następujących obszarów: psychopatia, narcyzm oraz towarzyszące im zaburzenia funkcjonowania w tym w obszarze zachowań seksualnych i relacji romantycznych, zdrada w związkach, przyczyny i mechanizmy towarzyszące popełnianiu przestępstw czy znaczenie wartości godnościowych w naszym postępowaniu.

dr hab. Iwona Grzegorzewska, Prof. UZ Temat: Zdrowie psychiczne i jego zaburzenia z perspektywy psychopatologii rozwoju

Problematyka:  Poszukiwanie psychospołecznych uwarunkowań zdrowia i zaburzeń psychicznych u dzieci, młodzieży i dorosłych.

Problematyka szczegółowa: Tematyka podejmowanych prac będzie obejmować poniżej prezentowane zagadnienia. Może być rozszerzona o inne treści zaproponowane przez uczestników seminarium.

  • badania wymiarów zdrowia psychicznego, szczególnie u dzieci, młodzieży i młodych dorosłych
  • funkcja zasobów indywidualnych jednostki w kształtowaniu zdrowia i zaburzeń, np.: poczucia koherencji, poczucia własnej skuteczności, optymizmu, resilience i  wsparcia społecznego w utrzymywaniu zdrowia
  • analiza czynników ryzyka zaburzeń zdrowia psychicznego i problemów psychologicznych
  • uzależnienia substancjalne i behawioralne – czynniki ryzyka, czynniki ochronne, motywacja, proces leczenia
  • personalne, rodzinne i środowiskowe determinanty subiektywnego poczucia dobrostanu: osobowość, temperament, relacje interpersonalne, rodzinne przekazy, wsparcie, oddziaływania rodzicielskie
  • style przywiązania a dobrostan psychiczny i psychopatologia na różnych etapach życia
  • jednostka w sytuacji choroby somatycznej: wpływ choroby na pacjenta i jego rodzinę, relacje z personelem, czynniki sprzyjające zdrowieniu, humanizacja medycyny
  • funkcjonowanie i determinanty sprawców i ofiar przemocy, doświadczenia traumatyczne z dzieciństwa i ich wpływ na psychikę sprawców i ofiar
  • zaburzenia psychiczne typowe dla okresu dzieciństwa i adolescencji: autyzm, zaburzenia odżywiania, upośledzenie umysłowe, ADHD, zaburzenia lękowe, zaburzenia przywiązania
  • funkcjonowanie dzieci rodziców z zaburzeniami psychicznymi: wyuczona bezradność, parentyfikacja, wyuczona zaradność, poziom funkcjonowania w dzieciństwie i dorosłości

Wymagania: Zaangażowanie i chęć do pracy naukowej,  zainteresowanie psychologią kliniczną, zwłaszcza  dzieci i młodzieży, gotowość do czytania literatury w języku angielskim, łatwość nawiązywania kontaktu, systematyczność. Warunkiem zaliczenia I roku jest aktywny udział w zajęciach seminaryjnych, przygotowanie tematu i konspektu pracy magisterskiej, opracowanie roboczej wersji części teoretycznej i metodologicznej. W drugim roku seminarium warunkiem zaliczenia  jest  wykonanie i opracowanie badań oraz złożenie całości pracy.

dr hab. Zdzisława Janiszewska-Nieścioruk, Prof. UZ Uwarunkowania i realizacyjne słabości społecznej i edukacyjnej integracji oraz inkluzji osób z niepełnosprawnościami (ze szczególnym uwzględnieniem osób z niepełnosprawnością intelektualną);

Proces normalizacji sytuacji życiowej osób z niepełnosprawnościami; usuwanie barier wykluczających społecznie i edukacyjnie dzieci, młodzież i dorosłe osoby z różnymi zaburzeniami, deficytami, chorobami czy niepełnosprawnościami;

Podmiotowa rola rodziny w edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnościami;

Problem opóźnień i zaburzeń w rozwoju mowy dzieci/uczniów; ich wpływ na funkcjonowanie dziecka w szkole i grupie rówieśniczej itp.

dr hab. Tatiana Ronginska, Prof. UZ

Psychospołeczne czynniki efektywności pracy człowieka w organizacji. Strategie radzenia sobie z obciążeniem psychicznym w pracy zawodowej. Wsparcie psychologiczne przedsiębiorców. Diagnostyka predyspozycji i zachowań liderów.

Tematyka szczegółowa:

  • Diagnostyka indywidualnych zasobów jednostki w kontekście cech przydatności zawodowej, psychologiczne profile przydatności zawodowej;
  • Profilaktyka zagrożeń w miejscu pracy: stres, wypalenie zawodowe, patologie organizacyjne w obszarze relacji zespołowych oraz przywództwa;
  • Źródła frustracji i stresu w pracy, konsekwencje zdrowotne długotrwałego stresu; indywidualne strategii radzenia sobie ze stresem w pracy;
  • Diagnostyka wczesnych objawów syndromu wypalenia zawodowego, kryzys gratyfikacji w pracy, opracowanie działań profilaktycznych;
  • Specyfika syndromu wypalenia psychicznego w zawodach narażonych na wysoki stres; wczesna profilaktyka stresu w pracy o wysokim obciążeniu psychicznym (kadra kierownicza, personel medyczny, kadra pedagogiczna, funkcjonariuszy Straży Pożarnej, Policji, Służby więziennej);
  • Badanie czynników ryzyka wypalenia zawodowego menedżerów na różnych szczeblach organizacyjnych; programy wsparcia psychologicznego przedsiębiorców;
  • „Zdrowa” organizacja; tworzenie zintegrowanych zespołów pracowniczych; badanie kultury organizacyjnej;
  • Psychologiczny monitoring potencjału kadrowego firm w celu optymalizacji i podniesienia jakości pracy i efektywności zespołów pracowniczych (formy diagnostyczne, szkoleniowe, coachingowe i konsultingowe);
  • Poczucie alienacji w strukturze syndromu wypalenia psychicznego w różnych grupach zawodowych;
  • Uwzględnienie cech osobowościowych w procesie rekrutacji i selekcji pracowników; metody pomiaru psychologicznego predyspozycji osobowościowych;
  •  Lojalność jako psychologiczny czynnik efektywności pracy człowieka (uwarunkowania osobowościowe, koncepcje, pomiar lojalności, sposoby kształtowania lojalności pracowników);
  • Diagnostyka zachowań człowieka w sytuacyjnych kontekstach środowiska pracy (kontekst zadaniowy, interpersonalny, zdrowotny);
  • Psychologiczne podstawy kierowania i przywództwa, kompetencje kierownicze w zarządzaniu personelem; efektywne style kierowania zespołami pracowników;
  • Strategie motywowania pracowników w organizacji, teorie motywacji w odniesieniu do środowiska pracy;
  • Problematyka lidera w organizacji: kluczowe cechy lidera, optymalizacji kosztów funkcjonowania organizacji (diagnoza, ekspertyza, projekty zmian struktury zatrudnienia, metody psychometryczne w badaniu przydatności zawodowej liderów różnych organizacji).
dr hab. Adam Skibiński, prof. UZ
  • Psychologiczne uwarunkowania procesu rekrutacji zawodowej: metody selekcji i prowadzenie wywiadów
  • Podmiotowe i psychologiczne uwarunkowania podejmowania decyzji zawodowych
  • Patologie wpływu społecznego w relacjach zawodowych; mobbing i inne nadużycia relacji zawodowych
  • Wypalenie zawodowe w kontekście satysfakcji z życia i samooceny
  • Psychospołeczne uwarunkowania zachowań prozdrowotnych
  • Problemy autopercepcji, samooceny i modeli podejmowania decyzji w sytuacjach trudnych,
  • Modyfikacja procesów poznawczych w sytuacjach stresu
  • Język wpływu, przemocy symbolicznej i stygmatyzacji: psychospołeczne konsekwencje
dr hab. Paweł Kleka, Prof. UZ
W ramach seminarium pracujemy nad metodologią i psychometrią badania psychologicznego. Koncentrujemy się na takich obszarach jak: analiza trafności zewnętrznej eksperymentu psychologicznego poprzez modyfikowane replikacje, stronniczość testowania psychologicznego, rola introspekcji i/lub samoświadomości w badaniu psychologicznym. Tutaj jest też miejsce na projektowanie i przeprowadzanie statystycznych podsumowań zastanej wiedzy psychologicznej z wykorzystaniem meta-analizy - chętnie wypromuję pracę opartą o duży i rzetelny przegląd badań naukowych. 
  
Preferowana ścieżka realizacji pracy magisterskiej to zreplikowanie badania eksperymentalnego dotyczącego roli nowoczesnych technologii w zmianach społecznych i/lub kulturowych widzianych z perspektywy psychologicznej.
  
Generalnie pracujemy nad nowymi obszarami aktywności człowieka, badamy nowoczesne rozwiązania technologiczne, weryfikujemy wyniki innych badaczy; bardzo mile widziana jest inwencja własna i poszerzanie puli narzędzi dostępnych badaczom humanistycznym (opracowanie psychometryczne innego niż kwestionariuszowe narzędzia badawczego w psychologii).
dr hab. Szymon E. Draheim, Prof. UZ

Zagadnienia podejmowane w ramach seminarium magisterskiego obejmują trzy subdyscypliny: psychologię emocji, motywacji i osobowości. Za szczególnie wartościowe poznawczo traktuję tematy z pogranicza tych trzech subdyscyplin.

Emocje ujmowane są przede wszystkim z perspektywy teorii emocji podstawowych, ale możliwa jest także empiryczna weryfikacja hipotez formułowanych na podstawie innych teorii np. konstrukcjonizmu psychologicznego czy koncepcji oceny poznawczej.

Wiele prac dotyczy różnic indywidualnychodnoszących się do różnych aspektów emocji, motywacji i osobowości. Zainteresowaniem cieszą się  temperamentalne i osobowościowe uwarunkowania trafności spostrzegania ekspresji emocji, motywacji osiągnięć i skuteczności manipulacji interpersonalnej w formie kłamstwa. Stosunkowo nowa grupą tematów magisterskich są wzajemne relacje między emocjami i muzyką. Badany jest i może być wpływ cech emocjonalnych i osobowościowych na recepcję muzyki a także muzyka jako bodziec wzbudzający emocje i nastroje oraz jako istotny czynnik psychoterapii. Wiele różnych emocji zarówno negatywnych, ale także pozytywnych ma znaczenie w kontekście kłamstwa – strach, poczucie winy czy radość oszukiwania. Tendencja do kłamania jest także badana w kontekście ciemnej triady osobowości.

Wielkość wpływu motywacji wewnętrznej i zewnętrznej na poziom osiągnięć w różnych dziedzinach ma nie tylko istotne znaczenie teoretyczne, ale także praktyczne. W świetle najnowszych wyników badań pojawia się tu wiele pytań, np. czy nagrody i pochwały obniżają motywację wewnętrzną?,  Czy procesy atrybucji sukcesu i porażki mają wpływ na motywację?  Jakie czynniki mają wpływ na różnice indywidualne w zakresie motywacji osiągnięć?

Wszyscy, którzy interesują się ciemną stroną człowieka, mogą realizować swoje zainteresowania przeprowadzając badania na temat osobowości psychopatycznej lub makiawelicznej. Niektórzy z moich magistrantów prowadza badania w więzieniach z udziałem osób skazanych z podejrzeniem psychopatii klinicznej. Inni są zainteresowani psychopatią subkliniczną i prowadzą badania w populacji ogólnej. Konkretne przykłady tematów prac magisterskich podaje poniżej z podziałem na poszczególne subdyscypliny.

Psychologia emocji

a) Mimiczne ekspresje emocji

  • Gniew jako cecha a trafność rozpoznawania emocji gniewu.
  • Trafność odczytywania emocji na podstawie wyrazów oczu i brwi.
  • Wartość sygnałowa mimicznych ekspresji górnej i dolnej twarzy.
  • Mimiczne ekspresje emocji a fizyczna atrakcyjność twarzy
  • Trening rozpoznawania mikroekspresji – wielkość i trwałość efektu
  • Wpływ kontekstu na trafność odczytywania mimicznych ekspresji emocji

b) Muzyka a emocje

  • Muzyka jako przyczyna przeżywania emocji i nastrojów
  • Ekspresje mimiczne u wykonawców muzyki
  • Emocjonalne wymiary temperamentu a preferencje muzyczne
  • Muzyka a strategie regulacji emocji

c) Emocje w kontekście kłamstwa i zeznań świadków

  • Strach przed wykryciem kłamstwa a osobowoś
  • Radość oszukiwania a osobowość makiaweliczna
  • Emocje dotyczące kłamstw altruistycznych i egoistycznych
  • Rzeczywiste i spostrzegane wskazówki kłamstwa
  • Samocena a efekt dezinformacji
  • Emocje pozytywne i negatywne a podatność a sugestię

 Psychologia motywacji 

  • Nagrody i pochwały a motywacja wewnętrzna
  • Emocjonalne wymiary temperamentu a wytrwałość w osiąganiu celów
  • Kary i nagrody a motywacja osiągnieć
  • Wiarygodność metod do badania ukrytej motywacji osiągnięć.
  • Osobowościowe korelaty motywacji wewnętrznej

Psychologia osobowości

  • Makiawelizm a emocje wstydu i poczucia winy
  • Psychopatia subkliniczna a zachowania nie-etyczne
  • Empatia poznawcza i emocjonalna a dwa typy osobowości makiawelicznej
  • Makiawelizm a strategie regulacji emocjonalne
  • Pogarda jako cecha osobowości a dwa typy makiawelizmu

Możliwe są również tematy proponowane przez studentów, które jednak wymagają akceptacji promotora.W badaniach można zastosować metody, które wypracowane zostały w ramach badań przeprowadzonych do tej pory.

 dr Marzanna Farnicka Obszary badań dotyczą optymalizacji i wspierania rozwoju. Problematyka ta znajduje się na pograniczu psychologii rozwoju człowieka i psychologii klinicznej (dokładnie psychopatologii rozwoju).

Szczegółowe problemy to:

  1. powstawanie pozytywnych i negatywnych efektów rozwoju, proces adaptacji rozwojowej i jego uwarunkowania (szczególnie w okresie późnego dzieciństwa, adolescencji i wczesnej dorosłości);
  2. psychopatologia życia rodzinnego oraz radzenie sobie rodziny w sytuacji kryzysu (uwarunkowania, procesy, sposoby radzenia sobie);
  3. uwarunkowania i mechanizmy powstawania i utrzymywania się roli sprawcy i/lub ofiary przemocy interpersonalnej;
  4. kreatywność (jej rozwój, uwarunkowania i możliwości pomiaru) u dzieci w okresie średniego dzieciństwa.
  5. problemy akulturacji
dr Anna Mróz

Problematyka z zakresu normy i zaburzeń w przebiegu rozwoju nastolatków i osób dorosłych (z możliwymi uwarunkowaniami w dzieciństwie).

Problematyka szczegółowa (zakresy tematyczne):

  1. Problemy formowania się tożsamości (od adolescencji przez dorosłość)
  2. Uwarunkowania rozwoju w okresie adolescencji.
  3. Kryzysy rozwojowe w adolescencji i  dorosłości.
  4. Rozwój emocjonalny, społeczny i moralny na wszystkich etapach dorosłości: uwarunkowania dojrzewania osobowego dorosłych, rozwój religijności, wchodzenie w dorosłość, tworzenie więzi emocjonalnych w dorosłości, człowiek dorosły wobec kryzysów rozwojowych i losowych, wartości w życiu człowieka dorosłego.
  5. Trudności rozwojowe i adaptacyjne osób wybitnie zdolnych.

Badania mogą być (między innymi) osadzone w perspektywie psychologii narracyjnej (zarówno w zakresie założeń teoretycznych, jak i w metodologii przeprowadzanych badań).

dr Anna Góralewska-Słońska

Zapraszam na seminarium magisterskie Państwa, których interesuje tematyka:
- dobrostanu psychicznego, satysfakcji z życia, jakości życia i ich uwarunkowań;
- stresu, radzenia sobie ze stresem w środowisku szkolnym, zawodowym;
- patologii organizacyjnych w obszarze relacji międzyludzkich w środowisku pracy: mobbing, molestowanie seksualne
- wypalenie zawodowe i jego uwarunkowania psychospołeczne i organizacyjne;
- wypalenie szkolne (studenckie) i jego uwarunkowania psychospołeczne i organizacyjne;

 dr Łukasz Nikel Problematyka seminarium jest związana z psychologią wychowawczą oraz psychologią rozwoju dzieci i młodzieży. W szczególności dotyczy funkcjonowania dzieci i młodzieży w takich obszarach jak: rozwój poznawczy, emocjonalny i osobowościowy; dobrostan psychiczny i dobrostan szkolny; motywacja do nauki; sukces szkolny; submisyjne, asertywne i agresywne postawy; przemoc rówieśnicza; nieśmiałość; kształtowanie się przekonania o własnej skuteczności.

Tematyka prac magisterskich może być również rozszerzona o treści dotyczące osób dorosłych, jednak problemy badawcze muszą być związane z psychologią pozytywną (np. siły charakteru, pozytywne interwencje, klasyfikacje emocji, satysfakcja z życia, dobrostan psychiczny) lub diagnozą psychologiczną (np. opracowywanie metod diagnostycznych, badanie trafności i rzetelności testów, analizy intra lub inter - profilowe, błędy poznawcze w diagnozie, diagnoza z wykorzystaniem różnych mediów, podejście idiotetyczne w diagnozie).

Głównym celem seminarium jest zrealizowanie przez studenta projektu badawczego i na jego podstawie opracowanie pracy dyplomowej. Projekty badawcze będą miały charakter indywidualny lub zespołowy.
dr Łukasz Budzicz
Zapraszam na seminarium osoby zainteresowane inspirowanym ewolucyjnie wyjaśnianiem ludzkiego zachowania. Proponowane tematy badawcze:
1. ewolucyjne wyjaśnianie różnic indywidualnych w zakresie światopoglądu politycznego na dymensji konserwatyzm-liberalizm
2. korzyści i koszty cech psychicznych dla różnych składników biologicznego dostosowania 
3. adaptacja wybranych narzędzi psychologicznych
4. adaptacyjne wyjaśnienie wybranych zniekształceń poznawczych np. dotyczących dostępności partnerów płciowych
Absolutnie koniecznym warunkiem uczestnictwa jest umiejętność swobodnego czytania w języku angielskim. Magistrant może też zaproponować własny temat badawczy, w takim wypadku sugeruję jednak przed wyborem promotora wcześniejsze skonsultowanie pomysłu ze mną.
dr Magdalena Kolanska-Stronka

Seminarium: Psychologia marketingu i zachowań konsumentów

Problematyka: Psychologiczne uwarunkowania zachowań i decyzji współczesnych konsumentów; Szczegółowe zagadnienia:

  • Zachowania konsumentów w obliczu przemian społeczno-kulturowych oraz w warunkach kryzysu i wojny
  • Psychologiczne konsekwencje i determinantyużywania nowych technologii przez konsumentów
  • Zrównoważona konsumpcja
  • Kongruencja Ja-marka i jej znaczenie dla preferencji marki
  • Uwarunkowania wyboru dóbr luksusowych i marek masstige
dr Agnieszka Felińska

Obszary tematyczne prac mgr:

  1. psychologia sądowa: małoletni pokrzywdzony - świadek w procedurach sądowych, wiarygodność zeznań świadków, nieletni sprawcy przestępstw, diagnoza psychologiczna dzieci i rodzin w konfliktach okołorozwodowych i opiekuńczych, ofiary przemocy seksualnej;
  2. psychologia rozwojowa: style przywiązania w cyklu życia, normatywny i pozanormatywny rozwój psychoseksualny dzieci i młodzieży, rozwój osobowości dzieci i młodzieży (czynniki ryzyka i ochrony), terapia i wsparcie psychologiczne dzieci i adolescentów oraz rodzin;
  3. psychopatologia rozwojowa: zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży, uzależnienia behawioralne, zaburzenia osobowości, OCD, ODD, ADHD, CD, RAD, ChaD (BP), trauma i stres traumatyczny;
  4. inne ciekawe zaproponowane przez studentów, 
Logo programu Widza Edukacja Rozwój Biało-czerwona flaga i napis Rzeczpospolita Polska Logo Euopejskiego Funduszu Społecznego
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Widza Edukacja Rozwój 2014-2020 "Nowoczesne nauczanie oraz praktyczna współpraca z przedsiębiorcami - program rozwoju Uniwersytetu Zielonogórskiego" POWR.03.05.0-00-00-Z014/18