Imię i nazwisko promotora | Tematyka i obszary badawcze prac magisterskich |
prof. dr hab. Lidia Cierpiałkowska | Zaburzenia osobowości – patomechanizmy podtrzymujące zaburzenia tożsamości i relacje społeczne Uzależnienie od alkoholu – regulacja emocjonalna a nasilenie głodu alkoholu; związki nasilenia głodu i przymierza terapeutycznego z przebiegiem leczeniaGłówne obszary tematyczne dla projeków badawczych realizowanych w pracach magisterskich:1. Zaburzenie osobowości i ścieżki kształtowania się różnych patomechanizmów utrzymywania się niektórych przejawów zaburzeń tożsamości oraz zaburzeń tworzenia i utrzymywania relacji społecznych. Związki zaburzeń tożsamości i relacji społecznych z patologicznymi cechami osobowości oraz wzorcem borderline wg ICD-11.2. Uzależnienie od alkoholu a nasilenie głodu alkoholu w kontekście różnych typów dysregulacji emocjonalnej oraz cech temperamentu. Znaczenie głodu alkoholu i przymierza terapeutycznego dla przebiegu i skuteczności terapii, mediująca rola dysregulacji emocjonalnej.3. Występuje możliwość, po uprzednim uzgodnieu, realizacji projektów z innej tematyki badawczej z obszaru psychopatologii i psychologii klinicznej. Kroki realizacji kolejnych etapów pracy magisterskiej i warnki zaliczenia w kolejnych semestrach seminarium magisterskiego: Rok IV Semestr II – czytanie literatury na temat wybranego problemu badawczego ze wskazanego w semestrze pierwszym obszaru zainteresowań. Przygotowanie mapy pojęć i wyników badań z wybranego problemu badawczego. Rok V Semestr IV – przeprowadzenie badań, opracowanie statystyczne i merytoryczne uzyskanych wyników badań. Końcowa redakcja całej pracy magisterskiej, bibliografii oraz zalączników. |
prof. dr hab. Liberska Hanna |
|
prof. dr hab. Zbigniew Izdebski |
|
prof. dr hab. Beata Pastwa-Wojciechowska |
Kliniczne, sądowo - penitencjarne i seksuologiczne aspekty wyjaśniania i anlizy zachowań człowieka Jedno z pierwszych egzystencjalnych pytań człowieka dotyczyło tego, skąd wzięło się na świecie zło. Pytanie to towarzyszy ludzkości od początku jej istnienia i pojawia się m.in. w kontekście doświadczenia różnych cierpień, czy też krzywd doznanych ze strony innych ludzi. Świat społeczny jest jednak bardziej skomplikowany niż podział na ludzi” porządnych” i „nieporządnych”. Podział taki jest zdecydowanie uproszczony albowiem pozwala dzielić ludzi na dobrych i złych czy uczciwych i nieuczciwych. Świat składa się przede wszystkim z ludzi, którzy stanowią specyficzną mieszankę bycia „porządnym” i „nieporządnym”. W ramach seminarium będą realizowane zagadnienia dotyczące normatywnych i nienormatywnych sposobów funkcjonowania człowieka, w szczególności w kontekście zachowań mieszczących się na wymiarach altruizm – popełnianie przestępstw oraz seksualność – relacje romantyczne. Studenci będą mogli opracowywać zagadnienia dotyczące m.in. następujących obszarów: psychopatia, narcyzm oraz towarzyszące im zaburzenia funkcjonowania w tym w obszarze zachowań seksualnych i relacji romantycznych, zdrada w związkach, przyczyny i mechanizmy towarzyszące popełnianiu przestępstw czy znaczenie wartości godnościowych w naszym postępowaniu. |
dr hab. Iwona Grzegorzewska, Prof. UZ | Temat: Zdrowie psychiczne i jego zaburzenia z perspektywy psychopatologii rozwoju
Problematyka: Poszukiwanie psychospołecznych uwarunkowań zdrowia i zaburzeń psychicznych u dzieci, młodzieży i dorosłych. Problematyka szczegółowa: Tematyka podejmowanych prac będzie obejmować poniżej prezentowane zagadnienia. Może być rozszerzona o inne treści zaproponowane przez uczestników seminarium.
Wymagania: Zaangażowanie i chęć do pracy naukowej, zainteresowanie psychologią kliniczną, zwłaszcza dzieci i młodzieży, gotowość do czytania literatury w języku angielskim, łatwość nawiązywania kontaktu, systematyczność. Warunkiem zaliczenia I roku jest aktywny udział w zajęciach seminaryjnych, przygotowanie tematu i konspektu pracy magisterskiej, opracowanie roboczej wersji części teoretycznej i metodologicznej. W drugim roku seminarium warunkiem zaliczenia jest wykonanie i opracowanie badań oraz złożenie całości pracy. |
dr hab. Zdzisława Janiszewska-Nieścioruk, Prof. UZ | Uwarunkowania i realizacyjne słabości społecznej i edukacyjnej integracji oraz inkluzji osób z niepełnosprawnościami (ze szczególnym uwzględnieniem osób z niepełnosprawnością intelektualną);
Proces normalizacji sytuacji życiowej osób z niepełnosprawnościami; usuwanie barier wykluczających społecznie i edukacyjnie dzieci, młodzież i dorosłe osoby z różnymi zaburzeniami, deficytami, chorobami czy niepełnosprawnościami; Podmiotowa rola rodziny w edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnościami; Problem opóźnień i zaburzeń w rozwoju mowy dzieci/uczniów; ich wpływ na funkcjonowanie dziecka w szkole i grupie rówieśniczej itp. |
dr hab. Tatiana Ronginska, Prof. UZ |
Psychospołeczne czynniki efektywności pracy człowieka w organizacji. Strategie radzenia sobie z obciążeniem psychicznym w pracy zawodowej. Wsparcie psychologiczne przedsiębiorców. Diagnostyka predyspozycji i zachowań liderów. Tematyka szczegółowa:
|
dr hab. Ludwika Wojciechowska, Prof. UZ | KONTEKST RODZINNY A WZORCE EMOCJONALNO-SPOŁECZNEGO FUNKCJONOWANIA I DOBROSTAN PSYCHICZNY NA RÓŻNYCH ETAPACH ROZWOJU JEDNOSTKI
Problematyka seminarium dotyczy przemian w emocjonalno-społecznych wzorcach funkcjonowania jednostki na różnych etapach życia w powiązaniu z indywidualnym kontekstem rozwojowym, zwłaszcza zaś z doświadczeniami rodzinnymi. W ramach kontekstu rodzinnego badana będzie specyfika rodziny (rodzina pełna, rozbita, patchworkowa, partnerska) i pełnione przez jej członków role społeczne (męża, żony, matki, ojca, syna, córki, babci, dziadka, brata, siostry), poczynając od wczesnych etapów rozwoju rodziny, a na późnych etapach kończąc. W eksploracji ról rodzicielskich będą brane pod uwagę m.in. style wychowawcze, postawy rodzicielskie, wzorce uważności, style starzenia się. Aspekt rozwojowy odzwierciedlać się będzie w analizie zadań rozwojowych, kryzysów psychospołecznych, okresów przełomowych, punktualności w realizacji wyzwań, stylów przywiązania, itp. Z kolei nawiązanie do koncepcji psychologii pozytywnej będzie przejawiać się w analizie tzw. mocnych stron/cech charakteru – zarówno tych osób, które dobrze radzą sobie w życiu, jak i tych, których funkcjonowanie wskazuje na brak przystosowania społecznego. Ponadto diagnozie będzie poddawany kluczowy konstrukt psychologii pozytywnej, czyli dobrostan psychiczny, często utożsamiany z poczuciem szczęścia. |
dr hab. Adam Skibiński, prof. UZ |
|
dr Marzanna Farnicka | Obszary badań dotyczą optymalizacji i wspierania rozwoju. Problematyka ta znajduje się na pograniczu psychologii rozwoju człowieka i psychologii klinicznej (dokładnie psychopatologii rozwoju).
Szczegółowe problemy to:
|
dr Anna Mróz |
Problematyka z zakresu normy i zaburzeń w przebiegu rozwoju nastolatków i osób dorosłych (z możliwymi uwarunkowaniami w dzieciństwie). Problematyka szczegółowa (zakresy tematyczne):
Badania mogą być (między innymi) osadzone w perspektywie psychologii narracyjnej (zarówno w zakresie założeń teoretycznych, jak i w metodologii przeprowadzanych badań). |
dr hab. Paweł Kleka, Prof. UZ |
W ramach seminarium pracujemy nad metodologią i psychometrią badania psychologicznego. Koncentrujemy się na takich obszarach jak: analiza trafności zewnętrznej eksperymentu psychologicznego poprzez modyfikowane replikacje, stronniczość testowania psychologicznego, rola introspekcji i/lub samoświadomości w badaniu psychologicznym. Tutaj jest też miejsce na projektowanie i przeprowadzanie statystycznych podsumowań zastanej wiedzy psychologicznej z wykorzystaniem meta-analizy - chętnie wypromuję pracę opartą o duży i rzetelny przegląd badań naukowych.
Preferowana ścieżka realizacji pracy magisterskiej to zreplikowanie badania eksperymentalnego dotyczącego roli nowoczesnych technologii w zmianach społecznych i/lub kulturowych widzianych z perspektywy psychologicznej.
Generalnie pracujemy nad nowymi obszarami aktywności człowieka, badamy nowoczesne rozwiązania technologiczne, weryfikujemy wyniki innych badaczy; bardzo mile widziana jest inwencja własna i poszerzanie puli narzędzi dostępnych badaczom humanistycznym (opracowanie psychometryczne innego niż kwestionariuszowe narzędzia badawczego w psychologii).
|
dr Łukasz Nikel | Problematyka seminarium jest związana z psychologią wychowawczą oraz psychologią rozwoju dzieci i młodzieży. W szczególności dotyczy funkcjonowania dzieci i młodzieży w takich obszarach jak: rozwój poznawczy, emocjonalny i osobowościowy; dobrostan psychiczny i dobrostan szkolny; motywacja do nauki; sukces szkolny; submisyjne, asertywne i agresywne postawy; przemoc rówieśnicza; nieśmiałość; kształtowanie się przekonania o własnej skuteczności. Tematyka prac magisterskich może być również rozszerzona o treści dotyczące osób dorosłych, jednak problemy badawcze muszą być związane z psychologią pozytywną (np. siły charakteru, pozytywne interwencje, klasyfikacje emocji, satysfakcja z życia, dobrostan psychiczny) lub diagnozą psychologiczną (np. opracowywanie metod diagnostycznych, badanie trafności i rzetelności testów, analizy intra lub inter - profilowe, błędy poznawcze w diagnozie, diagnoza z wykorzystaniem różnych mediów, podejście idiotetyczne w diagnozie). Głównym celem seminarium jest zrealizowanie przez studenta projektu badawczego i na jego podstawie opracowanie pracy dyplomowej. Projekty badawcze będą miały charakter indywidualny lub zespołowy. |
dr Łukasz Budzicz |
Zapraszam na seminarium osoby zainteresowane inspirowanym ewolucyjnie wyjaśnianiem ludzkiego zachowania. Proponowane tematy badawcze:
1. ewolucyjne wyjaśnianie różnic indywidualnych w zakresie światopoglądu politycznego na dymensji konserwatyzm-liberalizm
2. korzyści i koszty cech psychicznych dla różnych składników biologicznego dostosowania
3. adaptacja wybranych narzędzi psychologicznych
4. adaptacyjne wyjaśnienie wybranych zniekształceń poznawczych np. dotyczących dostępności partnerów płciowych
Absolutnie koniecznym warunkiem uczestnictwa jest umiejętność swobodnego czytania w języku angielskim. Magistrant może też zaproponować własny temat badawczy, w takim wypadku sugeruję jednak przed wyborem promotora wcześniejsze skonsultowanie pomysłu ze mną.
|