Zakład Psychologii Edukacyjnej i Wychowawczejdr hab. Zdzisława Janiszewska-Nieścioruk, prof. UZPokój: 438 A-16 |
Identyfikator ORCID: |
0000-0003-2874-1524 |
Zainteresowania naukowo-badawcze: |
Szczególną sferą moich zainteresowań naukowych są uwarunkowania i realizacyjne słabości edukacyjnej inkluzji i społecznej integracji osób z niepełnosprawnością, a zwłaszcza osób z niepełnosprawnością intelektualną. Zajmują mnie także możliwości normalizacji sytuacji życiowej tych osób, a w ostatnich latach - problem ubóstwa, stratyfikacji społecznej dzieci/uczniów w systemie edukacji oraz możliwości wyrównywania szans edukacyjnych i społecznych osób z niepełnosprawnościami i o zróżnicowanych potrzebach. |
Plan zajęć: |
<< Kliknij i sprawdź >> |
Publikacje: |
<< Kliknij i sorawdź >> |
Najważniejsze publikacje: |
1. Znaczenie samooceny w społecznej integracji dzieci niepełnosprawnych intelektualnie / Zdzisława Janiszewska-Nieścioruk .- Zielona Góra : Lubuskie Towarzystwo Naukowe, 2000 2. Współczesne problemy pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną=GegenwärtigeProbleme der Pädagogik der Personen mit intellektuellerBehinderheit / Zdzisława Janiszewska-Nieścioruk, Aleksandra Maciarz .- Kraków : Oficyna Wydaw. "Impuls", 2006 3. On the Need to Strengthen Social Capital in Pro-Inclusive Education and Supporting People with Disabilities, 2019, ZdzisławaJaniszewska-Nieścioruk , PrzeglądBadańEdukacyjnych, 28, 1, 95-110 4. Social and Educational Context of the Poverty of People with Disabilities in Poland, 2021, ZdzisławaJaniszewska-Nieścioruk, PrzeglądBadańEdukacyjnych, 35, 2, 213—234 5. Elasticity and diversity of co-teaching forms as crucial conditions for the effectiveness of inclusive education of students with disabilities, 2022, ZdzisławaJaniszewska-Nieścioruk , W: Co-Teaching - Everyday Life or Terra Incognita of Contemporary Education?, 2022 , (Red.) Beata Pituła, Mirosław Kowalski , Göttingen: Vandenhoeck& Ruprecht Verlag (#), s. 91—106 6. O (nie)typowych uczniach i ich (nie)typowej edukacji, 2023 , (Red.) Zdzisława Janiszewska-Nieścioruk , Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego |
Projekty badawcze: |
1.Projekt SPECIAL EDUCATION PARAPROFESSIONALS: PERCEPTIONS OF PRESERVICE PREPARATION, SUPERVISION, AND ONGOING DEVELOPMENTAL TRAINING IN THE USA AND POLAND. A COMPARATIVE STUDY (2012-2015) Koordynatorzy projektu po stronie amerykańskiej: William Breton, Ed. D., Interim Deputy Chair, College of Education, Assistant Professor of Special Education, Special Education Program Coordinator, University of Maine at Presque Isle Tomasz Herzog, Ph.D., Associate Professor of Social Studies, Coordinator of Social Studies Education, College of Education, University of Maine at Presque Isle Koordynatorzy projektu po stronie polskiej: Danuta Kopeć, dr hab. prof. UAM., Zakład Pedagogiki Specjalnej, Wydział Studiów Edukacyjnych, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Zdzisława Janiszewska-Nieścioruk, dr hab. prof. UZ, kierownik Pracowni Psychologii, Katedra Seksuologii, Poradnictwa i Resocjalizacji, Wydział Pedagogiki, Socjologii i Nauk o Zdrowiu, Uniwersytet Zielonogórski 2.Projekt „Wdrażanie Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych – wspólna sprawa”, skład Rady zatwierdzony 2 lutego 2017 r. przez Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych - Krzysztofa Michałkiewicza,2.02.2017 r. – 28.02.2018 r. w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020, Osi Priorytetowej II. Efektywne polityki publiczne dla rynku pracy, gospodarki i edukacji, Działania 2.6 Wysoka jakość polityki na rzecz włączenia społecznego i zawodowego osób niepełnosprawnych. Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Funkcja: członek Rady Programowej przedstawicielka środowiska naukowego w zakresie aktywizacji zawodowej i integracji społecznej osób z niepełnosprawnościami, Uniwersytet Zielonogórski; 3. Projekt: AURORA,1.03.2019 r. – 31.07.2020 r. numer 2018-3PL01-KA347-061267, Projekt realizowany w partnerstwie z Instytutem Badań nad Edukacją i Komunikacją Politechniki Śląskiej w Gliwicach,ERASMUS+, Funkcja: ekspert ds. problematyki usamodzielniania osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną oraz recenzent opracowania wyników badań 4.Projekt: PRECONDITIONS OF TRANSFORMATION OF EDUCATION PROCESS IN DIFFERENT EDUCATIONAL CONTEXTS BY APPLYING INCLUSIVE EDUCATION STRATEGIES,Numer: 2018-1 LT01-KA201-046957, 16.01.2020 r. – 31.08.2021 r.,ERASMUS+ Funkcja:konsultantmerytorycznyimetodologiczny w projekcie, recenzentpropozycjimonografii - Review of the report - PROPOSED TITLE: Improving Inclusive Education through Universal Design for Learning orazrecenzentmonografii pod red. naukową E. Galkiene et al: Improving Inclusive Education Through a Universal Design for Learning |