Kleka Paweł

pkleka.png

Pracownia Metodologii Badań Psychologicznych

dr hab. Paweł Kleka, Prof. UZ


Pokój: P110
e-mail: p.kleka@wns.uz.zgora.pl

Identyfikator ORCID:

0000-0003-0841-0015

Zainteresowania naukowo-badawcze: 

Interesuje mnie obecność komputerów i technologii w codziennym życiu, możliwość ich wykorzystania do wspomagania rozwoju i edukacji, a ogólniej oddziaływanie postępu technologicznego na życie człowieka. Jako psycholog zajmuję się wykorzystaniem komputerów, internetu i sztucznej inteligencji w procesie badawczym, jako psychometrę interesują mnie wszystkie pozakwestionariuszowe metody badawcze. Interesuje się też wykorzystaniem tzw. BigData w nauce.

Plan zajęć:

<<Kliknij i sprawdź >>

Publikacje:

<< Kliknij i sprawdź >>

Najważniejsze publikacje (od strony punktacji):

  1. Adamczyk, K., Kleka, P., and Frydrychowicz, M. (2022). Psychometric functioning, measurement invariance, and external associations of the relationship assessment scale in a sample of polish adults. Scientific Reports, 12(1).
  2. Kishchak, V., Ewert, A., Halczak, P., Kleka, P., and Szczerbiński, M. (2023). Ran and two languages: a meta-analysis of the ran-reading relationship in bilingual children. Reading and Writing.
  3. Kroliczak, G., Buchwald, M., Kleka, P., Klichowski, M., Potok, W., Nowik, A. M., Randerath, J., and Piper, B. J. (2021). Manual praxis and language-production networks, and their links to handedness. Cortex, 140:110–127.
  4. Obrębska, M. and Kleka, P. (2022). Lexical indicators of anxiety in schizophre- nia. Anxiety, Stress, & Coping, 0(0):1–16.
  5. Tomczak, M., Kleka, P., Walczak, A., Bojkowski, Ł., Gracz, J., and Walczak, M. (2022). Validation of Sport Anxiety Scale-2 (SAS-2) among Polish athletes and the relationship between anxiety and goal orientation in sport. Scientific Reports, 12(12281):1–11.

Najważniejsze pierwszo autorskie:

  1. Kleka, P. (2017). Paradane z kwestionariuszy jako źródło wartościowej informacji o osobach badanych. In Paluchowski, W. J., editor, Diagnozowanie - wyzwania i konteksty, pages 133–148. Wydaw- nictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych, Poznań.
  2. Kleka, P., Fanslau, A., and Brycz, H. (2019). Czy studenci uczą się przewidywania swoich ocen semestralnych? Rola błędu ’przeszacowanej pewności’ w trafności szacowania własnych osiągnięć edukacyjnych. Dyskursy Młodych Andragogów, 20(2019):231–240.
  3. Kleka, P. (2021). Trafność pomiaru w praktyce psychometrycznej. Badania empiryczne. Wy- dawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych, Poznań.
  4. Kleka, P. and Paluchowski, W. J. (2017). Shortening of psychological tests – assumptions, methods and doubts. Polish Psychological Bulletin, 48(4):516–522.
  5. Kleka, P. and Soroko, E. (2018). How to avoid the sins of questionnaires abridge- ment? Survey Research Methods, 13(2):9999–10012.

Projekty badawcze:

Zrealizowane 2022:

  1. Czynniki warunkujące skłonność do aktywności fizycznej. Walidacja narzędzi do pomiaru PA.
  2. Osiąganie dobrostanu psychicznego u dzieci w wieku szkolnym: Walidacja kwestionariusza do pomiaru realizacji zadań rozwojowych (QADT)

Realizowane 2023:   

  1. Pośrednicząca rola zazdrości we wpływie porównań społecznych na poczucie dobrostanu
  2. Metaanaliza wpływu gier kooperacyjnych na zachowania prospołeczne
  3. Zdolność metod statystycznych do identyfikacji nietrafnych i nierzetelnych narzędzi badawczych.
Logo programu Widza Edukacja Rozwój Biało-czerwona flaga i napis Rzeczpospolita Polska Logo Euopejskiego Funduszu Społecznego
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Widza Edukacja Rozwój 2014-2020 "Nowoczesne nauczanie oraz praktyczna współpraca z przedsiębiorcami - program rozwoju Uniwersytetu Zielonogórskiego" POWR.03.05.0-00-00-Z014/18